De Honderd Cols Tocht - Reisverslag uit Oploo, Nederland van René Rutten - WaarBenJij.nu De Honderd Cols Tocht - Reisverslag uit Oploo, Nederland van René Rutten - WaarBenJij.nu

De Honderd Cols Tocht

Door: René

Blijf op de hoogte en volg René

12 Juni 2014 | Nederland, Oploo

Het is niet moeilijk om vanuit de Vogezen in Noord-Frankrijk een route uit te zetten naar de Middellandse Zee en terug zonder al te veel hoge bergen. Toch is er een organisatie in Nederland die erin is geslaagd om een (fiets!)route door Frankrijk uit te stippelen van 4000 kilometer die bijna alle bekende cols aandoet en…. en passant een groot aantal côtes meeneemt. Het resultaat is de Honderd Colstocht over inderdaad een afstand van ruim 4000 kilometer met ruim 60.000 hoogtemeters. Dat is qua hoogtemeters driemaal een Tour de France.
Veel documentatie is te vinden op www.100cols.nl , maar even in het kort een beschrijving van de route. De Honderd cols tocht start in Saverne, een stadje in Noord Frankrijk, vlakbij Straatsburg. Op het station mag de eerste stempel worden gehaald. Want wie in het register opgenomen wil worden moet onderweg af en toe van de fiets om een controlestempel te halen. Van Saverne gaat het meteen omhoog, want de eerste côte, ligt al na 6 kilometer, de côte de Spielberg. Daarna dwars door Frankrijk via het Centraal Massief (Pas de Peyrol) naar het uiterste zuidwesten van Frankrijk. Via Frans Baskenland (Col de Gamia, col de Burdincurucheta) langs de spaanse grens rijdt de route de Pyreneeën binnen. Daar liggen o.a. de Peyresourde, de Tourmalet, de Aubisque, de Marie Blanque, de Portet d’Aspet, de Aspin te wachten. Vanuit de Pyreneeën gaat de route even noordwaarts om via de Cevennen (Mont Aigoual) en de Ardeche af te dalen naar het laagste punt van de route (een aantal meters boven zeeniveau). In de Provence wacht de zwaarste beproeving. In de oven van Frankrijk wordt de Mont Ventoux aangedaan. Daarna vervolgt de 'Honderd Cols' zijn route naar het zuidoostelijke puntje van Frankrijk om langs de italiaanse grens dwars door de Alpen naar het noorden te gaan (col de Bonnette, de Galibier, de Vars, d’Izoard, d’Iseran). Via de Col de Saisis en de col d’Aravis verlaten we langzaam de Alpen om nog wel even de nummer 6 uit de index van de Honderd Cols mee te nemen: de col de Grand Colombier. Via de Jura komt de eindbestemming, het station van Saverne langzaam maar zeker weer in zicht. Maar als toetje mogen in de Vogezen de Ballon d’Alsace en de Grand Ballon beklommen worden. Als laatste staan de col de Schanz en de côte de Croix op het programma.
Dat zo’n route wordt uitgezet is verwonderlijk, maar dat er ook nog deelnemers zijn die die tocht gaan fietsen, maakt het wel heel bijzonder. Ik ben al meer dan 30 jaar in de ban van de tocht. Heb destijds de route aangevraagd, maar het is er nooit van gekomen. Toevalligerwijs kwam ik ‘m afgelopen najaar weer tegen. Sinds die tijd zijn de voorbereidingen begonnen. Sinterklaas gaf mij de inschrijving en de route in de schoen. Dat was een goed teken. Zaterdag 21 juni zal mijn eerste fietsdag worden.

• 19 Juni 2014 - 08:31

Liliane Norg:

Hoi René, we wensen je heel veel succes in de Tocht. Wat een mooi verhaal en foto in de krant! Liefs van Menno en Liliane

• 19 Juni 2014 - 21:09

Peter LInssen:

René, waar begin je aan ? Veel succes :-) Groeten Peter Linssen

• 20 Juni 2014 - 08:02

Marion El Tawil:

Heel veel succes! Een droom voor jou die uitkomt. We leven met je mee hier in Egypte.

• 20 Juni 2014 - 10:08

Job Staps:

Hoi Rene, klinkt super tof, deze immense tocht! Ben benieuwd naar de verhalen. Heel veel succes! Gr Job

• 20 Juni 2014 - 11:55

Menno:

Rustig achter mijn bureau spreekuur doend, wens ik jou heel veel succes bij deze mega-fraaie tocht maar ook mega-inspanning. Ik hoop dat je er, tijdens het fietsen ook enorm van kan genieten, ondanks de krachten die het kost en de vele zweetdruppels die de franse landweggetjes rijker worden tijdens je vele beklimmingen. 'savonds dan weer een verfrissend drankje als stimulator of misschien een verfrissende duik. Straks een goede reis gewenst en morgen succes bij de eerste pedaalslagen !

• 20 Juni 2014 - 14:03

Peter Holthuizen:

Ha René,
    Nog 1 nachtje slapen voor het begin van de Tocht der Tochten die de Tour de France ver overtreft! Ik wens je heel veel succes en plezier ermee!

• 21 Juni 2014 - 09:43

Jos Rutten:

hand geven en een goede reis wensen deed me meer dan ik had verwacht, trots op de grote broer. je hebt er nu een uurtje op zitten.......succes maar vooral geniet ervan

• 21 Juni 2014 - 10:34

Els En Gérard:

Hoi René op deze eerste dag van de zomer en van jouw grote uitdaging wensen we je veel succes en vooral fiets- en kijkplezier. Groetjes Els en Gérard

• 21 Juni 2014 - 16:36

Mat:

Rene, heel veel succes en plezier met deze beproeving.
    Als het dan toch soms even tegen zit of erg zwaar wordt denk je maar aan die ene mop van die kerel die bij de doctor komt met pijn in zijn schouder.Die zegt namelijk....gisteren kon ik m'n arm nog zo hoog en vandaag kan ik hem maar zo hoog meer. Eigenlijk gaat die mop in beginsel ook over hoogtemeters.

Succes

• 23 Juni 2014 - 10:27

Hein Broeders:

Hoi René,
    Ik zie de beschrijving van deze "100 cols" nu pas. Indrukwekkende tocht zeg. Heel veel succes.

• 23 Juni 2014 - 21:26

Gerard Kuijpers':

Rene heel veel succes van Grad Na en Ruben.
    Je overwint alle cols en cotes op je kracht en doorzettingsvermogen, jou kennende.
    Veel fietsplezier gewenst uit Oploo en Viet nam.

• 24 Juni 2014 - 21:37

Tom:

Hoi René,

We horen de eerate berichten van Cily. Top hoor, letterlijk en figuurlijk. Vergeet niet te genieten!

Groet, Tom