Larrau - Arrens - Reisverslag uit Arrens-Marsous, Frankrijk van René Rutten - WaarBenJij.nu Larrau - Arrens - Reisverslag uit Arrens-Marsous, Frankrijk van René Rutten - WaarBenJij.nu

Larrau - Arrens

Door: René

Blijf op de hoogte en volg René

01 Juli 2014 | Frankrijk, Arrens-Marsous

Dat was goed bevallen gisteren, dat vroege opstaan. Of niet het vroege opstaan natuurlijk, maar het vroege wegfietsen. Vandaag weer een zware Pyreneeënetappe dus om 7:00 uur had ik alles alweer ingepakt en ontbeten. Voor degenen die de Tour de France jaarlijks volgen moet dit als muziek in de oren klinken: Col de Soudet, Col de Marie-Blanque en de Col d'Aubisque. Om er met bagage tegenop te fietsen, dat is een ander verhaal. Het grote voordeel wordt een nadeel. De Fransen hebben er een gewoonte van gemaakt om elke kilometer een bord te plaatsen met het stijgingspercentage van de komende kilometer. Dan kun je zelf snel uitrekenen of het naar de top steiler wordt. Dat was zo op de Soudet (4 km voor de top nog zo'n 400 hoogtemeters overbruggen) als ook op de Marie-Blanque (daar zaten kilometers bij van 13%). Om 15:00 uur kwam ik aan in Laruns aan de voet van de Col d'Aubisque. Schitterend zonnetje, te vroeg om te stoppen, dus bij een supermarkt 2 chocolademousse en een liter ananassap gekocht en begonnen aan de klim van 17 km. Jaren geleden beklommen Cily en ik deze col van de andere kant in een dichte mist, dus zonder uitzicht. Nu was dat anders, althans in het begin. Prachtig uitzicht over Laruns, maar gaandeweg de klim kwamen de wolken naar beneden en fietste ik in een mist met een uitzicht van minder dan 50 meter. Ik moest fietsen op de strepen van de weg en soms dook er een loslopende koe voor mijn fiets op die ik nog net kon ontwijken. Om 17:30 uur bereikte ik de top. Ik zag het restaurant niet maar doordat ik geen weerstand meer voelde, merkte ik dat ik de top bereikt had. In het restaurant voor de zekerheid iets gegeten, want de camping 18 km verderop in het dal had hoogstwaarschijnlijk geen restaurant. En dat was mijn grote geluk. In gesprek met de chef-kok van het restaurant kwam hij met het voorstel om te overnachten in de gîte van een vriendin, net na de Col du Soulor. Hij belde en ik kon er terecht. In de mist daalde ik stapvoets en na nog een col (Col du Soulor) bereikte ik de gîte. En wat een ontvangst. Een supergastvrouw. Voor 45 euro een diner, een bed en een ontbijt. Ben ik even blij dat ik die omelet in het restaurant bestelde. Van de 'hel' in de hemel. En leuke contacten met andere 'trekkers' in de gîte.

Afstand: 127 km

  • 03 Juli 2014 - 08:41

    Marjon:

    Jouw uithoudingsvermogen is nóg groter dan de spierbundels in je benen! Geweldig René.

  • 03 Juli 2014 - 09:11

    Marion:

    Dat was afzien vandaag en je maakt erg lange dagen. Maar altijd dat lichtpuntje..........
    Vandaag weer een zware dag met als topper de Toumalet. Genieten dus!


  • 03 Juli 2014 - 13:04

    Jos Rutten:

    Dat is wat je wilde , de contacten en gastvrije mensen. Moet je weer energie geven!!
    Ga er voor, maar denk eraan plezier voorop, succes!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

René

Actief sinds 05 Juni 2014
Verslag gelezen: 698
Totaal aantal bezoekers 63650

Voorgaande reizen:

20 Juni 2019 - 25 Juli 2019

Northcape Tarifa 2019

20 Juni 2018 - 22 Juli 2018

NorthCape Tarifa Bike Adventure

20 Juni 2014 - 21 Juli 2014

100 cols, 88 côtes en andere ongemakjes

Landen bezocht: