St. Jean-du-Gard - Bédoin - Reisverslag uit Bédoin, Frankrijk van René Rutten - WaarBenJij.nu St. Jean-du-Gard - Bédoin - Reisverslag uit Bédoin, Frankrijk van René Rutten - WaarBenJij.nu

St. Jean-du-Gard - Bédoin

Door: René

Blijf op de hoogte en volg René

08 Juli 2014 | Frankrijk, Bédoin

Ineens was het gedaan met de rust. Na de afdaling van de Côte de Valliguières reed ik onder het viaduct door van de Autoroute du Soleil en honderd meter verder raasde de TGV van Avignon naar Parijs aan me voorbij. Dat was bij het dorp Tavel op kilometer 2467 van het routeboek van de 100 cols. Ik was vanmorgen begonnen met de klim uit St. Jean-du-Gard. Een zeer rustig weggetje waar je niemand zag en St. Jean in de diepte zag verdwijnen. Een paar kleine beklimminkjes vandaag, want tegen het eind van de middag zou ik het laagste punt van de 100-colsroute passeren: de brug over de Rhône bij Roquemaure (mijn Garmin-computer gaf 18 meter boven zeeniveau aan). Dat was een schril contrast met de reus die ik in de verte zag opdoemen. De top en het weerstation nog in nevelen gehuld, maar het was onmiskenbaar de Mt. Ventoux, de zwaarste col van de tocht. Had ik vorig jaar het stempelboekje maar gehad, want toen heb ik 'm tijdens de vakantie 3 keer beklommen vanaf Bédoin. Voor de stempel fiets ik 'm morgen zonder bagage, want ik neem een extra 'rustdag' voor deze Gigant. Maar niet alleen voor de stempel. Als het goed is, ligt er bij het monument voor Tommy Simpson (overleden op de Ventoux tijdens een touretappe ) een cadeautje voor me klaar. (Fiets)vrienden Paul en Nellie hebben daar tijdens hun meivakantie een pakje voor me neergelegd. Ben benieuwd of dat er nog ligt. De Ventoux dus, de kale berg in de Provence. De Provence, normaal de oven van Frankrijk, vandaag prima fietsweer opnieuw. En in de Provence heeft een ander orkest het overgenomen van de koeien en schapen met hun bellen. Het oorverdovende lawaai van de krekels voert hier de boventoon. Ongelooflijk dat zulke dieren zo'n concert kunnen weggeven. Onophoudelijk geschreeuw, maar ook dat went. Nog één aardigheidje. Hoewel ik al 17 dagen alleen fiets, heb ik de fietscomputer steeds paraat. Als ik even fout fiets geeft ie een gil. Een andere optie op de Garmin is de virtuele tegenstander, volgens mij standaard ingesteld op 20 km/u. In de grote bergritten was ie natuurlijk sneller en hoorde ik een triomfantelijk geluid als mijn virtuele tegenstander de camping had bereikt (maar tentje opzetten ho... maar). Ik moest dan vaak nog een uurtje fietsen. Vandaag op de Côte de Valliguières zag ik mijn virtuele tegenstander op achterstand fietsen. Hij kwam steeds dichterbij en beet zich in mijn achterwiel vast. Ik perste er een laatste sprintje uit en was als eerste boven. In de afdaling kon ie me niet meer volgen en was ik vandaag als eerste op de camping (om de tent op te zetten, dat dan weer wel).

Afstand:162 km

  • 09 Juli 2014 - 08:26

    Els En Gérard:

    Wat een contrasten in deze tocht. De koeien en de krekels, en hoogteverschillen, de rust en het drukke verkeer. We wisten nog niet van de virtuele tegenstander. Die moet vast iedere nacht aan de stroom? We genieten van jouw humor en lyrische beschrijving. Maak er vandaag een mooie rustige Ventoux dag van.

  • 09 Juli 2014 - 13:31

    Marion:

    Rene, die reus is bang voor jou. Hij probeert zich te verbergen. Hij zag jou aankomen en dacht: "O jee, daar hebben we die kuitenbijter uit Nederland weer, die ieder jaar opnieuw probeert mij een kopje kleiner te maken". Jij kent de berg als geen ander. Het komt helemaal goed. Hoop dat je het pakketje vindt en geniet van de "rustdag"!

  • 09 Juli 2014 - 13:31

    Marion:

    Rene, die reus is bang voor jou. Hij probeert zich te verbergen. Hij zag jou aankomen en dacht: "O jee, daar hebben we die kuitenbijter uit Nederland weer, die ieder jaar opnieuw probeert mij een kopje kleiner te maken". Jij kent de berg als geen ander. Het komt helemaal goed. Hoop dat je het pakketje vindt en geniet van de "rustdag"!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

René

Actief sinds 05 Juni 2014
Verslag gelezen: 669
Totaal aantal bezoekers 63522

Voorgaande reizen:

20 Juni 2019 - 25 Juli 2019

Northcape Tarifa 2019

20 Juni 2018 - 22 Juli 2018

NorthCape Tarifa Bike Adventure

20 Juni 2014 - 21 Juli 2014

100 cols, 88 côtes en andere ongemakjes

Landen bezocht: