Entrevaux - Bousieyas - Reisverslag uit Barcelonnette, Frankrijk van René Rutten - WaarBenJij.nu Entrevaux - Bousieyas - Reisverslag uit Barcelonnette, Frankrijk van René Rutten - WaarBenJij.nu

Entrevaux - Bousieyas

Door: René

Blijf op de hoogte en volg René

12 Juli 2014 | Frankrijk, Barcelonnette

Ha, daar waren ze weer, de koeien met hun bellen. In de eerste klim van de dag werd ik vanuit een zonovergoten Entrevaux de Alpen ingestuurd. En wat waren ze mooi, de rode rotsen van de Gorges du Cians. Af en toe een tunneltje dat je spectaculair kon ontwijken door de oude weg er omheen te nemen. Langzaam maar zeker klom ik 's morgens door de gorges naar de alpenweiden van de Col de la Couillole. En daar hoorde ik ze dus weer, de bellen van de koe. Maar dat was niet het verhaal van de dag. Op de top van de Col de la Couillole (1678 m) werd ik door een oude man gewaarschuwd dat er in de middag waarschijnlijk een buitje zou vallen en wees daarbij angstaanjagend naar een paar donkere wolkjes in de verder strakblauwe lucht. Hij wist natuurlijk ook niet dat ik enkele dagen eerder een hele dag in de regen had gefietst en niet bang was voor een buitje regen. Vrolijk daalde ik af naar St. Sauveur om even later in Isola een stempeltje te scoren. De lucht betrok en ik moest denken aan de waarschuwing van de man op de col, een man van de streek die het weer natuurlijk op zijn klompen aanvoelt komen. Halverwege de col, een kilometer of 3 voor het laatste dorpje (Bousieyas) begon het te druppelen en hoorde ik de eerste klap onweer. Op één voorwaarde mocht ik alleen aan deze uitdaging beginnen. Bij onweer in de bergen moest ik meteen stoppen. Maar hier was geen mogelijkheid tot schuilen. Toen ik 100 meter verder fietste, zag ik een bord met een verwijzing naar een restaurant over 200 meter. Dit kan niet dacht ik, maar na de volgende haarspeldbocht trof ik twee huizen en een kerkje en dus het aangekondigde restaurant. Ik sprintte naar binnen en een ongenadig onweer barstte los. De stroom van het restaurant viel uit en de regen viel met bakken uit de lucht. Twee uur heb ik daar geschuild. Andere bezoekers die van de Col de la Bonette af kwamen lieten op hun mobieltjes foto's zien van sneeuwbuien op de top van de col. Verder fietsen was geen optie, te gevaarlijk. Drie kilometer verderop in Bousieyas dus, waren overnachtingsmogelijkheden in de vorm van gîtes, maar toen ik daar aankwam om een uur of zes was alles vol vanwege het lange weekend van de Franse feestdag (le quatorze julliet). Ik mocht gebruik maken van een veldje om mijn tentje op te zetten en van de douches. Ik vrees dat het een koude nacht wordt, want ik zit op ruim 1800 meter hoogte, ongeveer 12 kilometer van de besneeuwde top.

Afstand: 101 km

  • 12 Juli 2014 - 23:10

    Marion:

    O jeetje, onweer in de bergen. Dat hebben we hier ook ooit. Het knalt er dan aardig op los. En het uitvallen van de eelctriciteit is ook herkenbaar. Hoop dat het vannacht rustig blijft en dat je ondanks de kou goed kunt slapen. Morgen is weer een nieuwe dag en hopelijk zijn die donkere wolkjes dan verdwenen. Succes morgen met het vervolg van col Bonette en ik ben nu de tel een beetje kwijt. nog 8 en een kwart............?????

  • 12 Juli 2014 - 23:11

    Annie:

    Hallo René, Gelukkig maar dat er zo kortbij een restaurant was waar je kon schuilen. Is wel zo veilig.
    En hopelijk heb je voldoende aan je nieuwe slaapzak om je warm te houden.
    Ondertussen staan Nederland met 2-0 voor tegen Brazilië.
    Veel plezier nog bij het laatste deel van je fietstocht!

  • 13 Juli 2014 - 12:54

    Fons Van Katwijk:

    Dag Rene
    Geweldig die verhalen. Ik heb de versnelling bij Thijs aangepast dus die komt samen met Mat jou ondersteunen in je missie .Rene nog een tip voor het afdalen,niet blijven remmen dan worden de
    velgen te warm daardoor kun je een klapband krijgen.Dus af en toe remmen dan worden de velgen minder
    snel warm.Verder veel succes en plezier.
    Groeten Fons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

René

Actief sinds 05 Juni 2014
Verslag gelezen: 795
Totaal aantal bezoekers 63529

Voorgaande reizen:

20 Juni 2019 - 25 Juli 2019

Northcape Tarifa 2019

20 Juni 2018 - 22 Juli 2018

NorthCape Tarifa Bike Adventure

20 Juni 2014 - 21 Juli 2014

100 cols, 88 côtes en andere ongemakjes

Landen bezocht: