Bousieyas - Briançon - Reisverslag uit Briançon, Frankrijk van René Rutten - WaarBenJij.nu Bousieyas - Briançon - Reisverslag uit Briançon, Frankrijk van René Rutten - WaarBenJij.nu

Bousieyas - Briançon

Door: René

Blijf op de hoogte en volg René

13 Juli 2014 | Frankrijk, Briançon

Nog nooit hebben we ons tentje zo hoog opgezet. Noodgedwongen sliep ik vannacht op ruim 1800 meter in een Alpenwei. 's Morgens hoorde ik een bekend geluid. Een hoog gepiep klonk over de verder stille Bonette. Ik was beland in het Rijk van de Marmotten. Toen ik 's morgens om 8:00 uur het restant van de beklimming (13 km) van de Bonette mocht voltooien, in schitterend weer, werd ik begeleid door weer een ander orkest, dat van de marmotten dus. Overal zag ik ze wegschieten in de Alpenvlakte, verscholen soms achter rotsstenen. Een brutale rakker stak 2 meter voor mijn voorwiel de weg over. Hij had geluk dat ik niet heel erg snel klom. En steeds meer sneeuw langs de route. Dat was dus geen fabeltje, die verhalen over de sneeuwstormen gisteren in dat restaurant. En wat was het een prachtige klim en dito afdaling. Ik keek mijn ogen uit, wat een schitterende natuur. In het dal, in St. Paul, haalde ik een stempel en in een supermarktje het nodige eten. De klim van de Col de Vars (2111 meter) was ook prachtig om te fietsen, al waren de laatste 4 km à 10% lastig. Daarna volgde het dilemma van de dag. Zou ik na 2 zeer zware cols (Bonette en Vars) nog een 'hors categorie' col aandurven? De Col d'Izoard (2360 m en 1300 hoogtemeters) vanuit het dorp Guillestre in het dal kost met bagage een paar uur. Maar ik was om 13:30 uur in het dal dus het moest kunnen. Maar net voor stempelplaats Arvieux vonden mijn benen het wel welletjes. Was ik helemaal gek geworden? Ze weigerden dienst en de snelheid zakte naar een bedroevend niveau. Dat zou middernacht worden ... op deze manier. Om mijn benen te plezieren, stopte ik bij een terrasje in Arvieux. Daar kregen ze een heel bord vlees met salade voorgeschoteld voor de rest van de klim (11 km). Na het vlees ging het iets beter, maar het hield niet over. Na de top snel afgedaald en zo snel mogelijk een overnachtingsplaats gezocht. Voor de rust na deze zware maar schitterende fietsdag vond ik een heel toepasselijke herberg in Briançon: "Auberge de l'Impossible", de herberg van het onmogelijke. Toepasselijk voor deze dag en voor de tocht als geheel.

Afstand: 131 km.

  • 14 Juli 2014 - 10:03

    Marion:

    Wat een prestatie. Drie zware cols op 1 dag. Proficiat. Het einde komt in zicht van deze onvergetelijke fietstocht. Ik geloof dat je vandaag of morgen gesteund gaat worden door 2 fiets vrienden. Veel plezier in deze prachtige natuur.

  • 14 Juli 2014 - 19:38

    Gerard:

    Ha René,

    Wat een prachtige verhalen! Wat een belevenis!
    Vergeleken met jouw inspanningen is de Vierdaagse van Nijmegen slechts "peanuts".
    Geniet nog van het vervolg, René!

    groet
    Gerard

  • 14 Juli 2014 - 19:49

    Peter:

    Prachtige verhalen weer, René! Nu in de Tour de France de voormalige winnaars Froome en Contador zijn afgestapt, heb ik nog meer respect voor jouw Tour! Kom je de ronde nog tegen of slaan ze net weer een paar stukjes over die jij wel doet?

  • 14 Juli 2014 - 20:53

    Luc:

    Hey Rene,
    Super om elke dag je belevenissen te lezen, we zijn zeer onder de indruk.
    Hou je taai en geniet ervan.
    Groet Luc.

  • 14 Juli 2014 - 21:01

    Mat:

    Tot morgen. We hebben appelmoes en nutjes bij ons.

  • 14 Juli 2014 - 22:51

    Paul:

    Ha René,

    Wat geweldig, na de middag nog even de Izoard op, dat moet goed voelen. En dat de benen af en toe protesteren, dat heeft iedere renner wel eens. Eten is dan wel dé oplossing.
    Nu op naar de galibier, ook eentje die je al vaker geveld hebt. Veel succes de komende twee dagen en doe de groeten aan mijn broers. Ze hebben er zin in. Hou je wel een beetje in, ze zijn toch wat minder getraind. Groeten vanaf de bank in Plo.

    Paul.

  • 14 Juli 2014 - 23:48

    Roland Kuijpers:

    Hoi Rene,

    geweldig verslag, en wat een afzien ! Gelukkig helpt vlees je er weer snel bovenop. Toch een vraagje: smaakt marmot nog een beetje of is het een taai beestje wat nog tegenwerkt in de pan ?
    We blijven je volgen en er is niets fijner dan te lezen dat we zelf in een warm nestje liggen en iemand anders op 1800 m hoogte in de kou ligt te bibberen ! Succes nog verder !

  • 14 Juli 2014 - 23:52

    Nellie:

    ...en wat Paul nog niet vertelde: wij vertrekken morgen, samen met Cily en Koen, naar Champagney, waar jij als het goed is vrijdag aankomt. Wij gaan alvast genieten van de prachtige omgeving, zo op de grens van Jura en Vogezen. Op zaterdag en zondag wil paul je graag op de fiets vergezellen, wanneer je dwars door de Vogezen richting Saverne gaat. Wij hebben er zin in!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

René

Actief sinds 05 Juni 2014
Verslag gelezen: 900
Totaal aantal bezoekers 63523

Voorgaande reizen:

20 Juni 2019 - 25 Juli 2019

Northcape Tarifa 2019

20 Juni 2018 - 22 Juli 2018

NorthCape Tarifa Bike Adventure

20 Juni 2014 - 21 Juli 2014

100 cols, 88 côtes en andere ongemakjes

Landen bezocht: