Arthez-de-Béarn - Larrau - Reisverslag uit Larrau, Frankrijk van René Rutten - WaarBenJij.nu Arthez-de-Béarn - Larrau - Reisverslag uit Larrau, Frankrijk van René Rutten - WaarBenJij.nu

Arthez-de-Béarn - Larrau

Door: René

Blijf op de hoogte en volg René

30 Juni 2014 | Frankrijk, Larrau

Alle voorspellingen komen uit. Ik hoorde de Duitse pelgrim ritselen in de andere tent en maak mijn tent open. Kwart over zes en de hemel is strakblauw. Snel opgeruimd, de halve pizza die ik nog over had (ik had er gisteren twee besteld!) als ontbijt en om 7:00 uur zat ik al op de fiets. In de verte waren de sneeuwtoppen van de Pyreneeën al zichtbaar. De route was redelijk vlak, enkele niet veel beduidende côtes. Onderweg bij een grote supermarkt gestopt voor een slaapzak. Nu was de uitzet weer compleet. De eerste col dient zich aan. Langzaam klim ik naar de top van de Col d'Osquich. Prachtige uitzichten in het dal. Het begint weer heet te worden, maar in dit landschap kan ik er goed tegen. De eindeloze diepe weiden en het concert van de koeien met hun bellen. Geen auto te bekennen, af en toe een gepensioneerde fietser die me inhaalt en vol bewondering naar mijn bagage kijkt. De Col de Gamia is van een ander kaliber, steiler vooral, maar de bijzondere uitzichten maken het helemaal af. Afdalen naar St. Jean-le-Vieux. Op een terras aldaar iets gegeten. Een ontmoetingsplaats van pelgrims. Een komen en gaan op dat terras. Dit is meteen een keerpunt in de route. Tot nu toe heb ik steeds naar het zuidwesten gefietst. Nu gaat het naar het oosten. De eerste col uit de top-10 dient zich aan. In Frans Baskenland de Col de Burdincurutcheta. Zeer steil (11% over vele kilometers), en met uitzicht op de noordelijker gelegen D117 die zich door de weiden kronkelt. Op die D117 fietsten Cily en ik lang geleden ook met fietstassen op zoek naar weer een camping. Op de col kreeg ik gezelschap van een groep Duitse en Zwitserse fietsers die van west naar oost door de Pyreneeën fietsten. Ze hadden één chauffeur die de bagage vervoerde. Misschien zie ik ze morgen weer op de Aubisque. Na de Burdincurutcheta voornamelijk afdalen naar Larrau, waar ik om 17:00 uur op de camping aankom.

Afstand 126 km

  • 30 Juni 2014 - 21:58

    Ger:

    Rene,
    Leuk dat je wat medereizigers ontmoet. Kunnen die Duitsers niet een keer je bagage meenemen?
    Succes met de echte knapen die nu rap gaan komen...
    Ger

  • 30 Juni 2014 - 22:03

    Liliane:

    Ha René,
    Prachtig land, Baskenland en de Pyreneeën. Fijn dat je zo geniet van de natuur en het geluid van de koeien. Uitdagende cols ga je tegemoet, ja. Heeft de rustdag je goed gedaan?

  • 30 Juni 2014 - 23:04

    Paul En Nellie:

    Leuke foto's! René de koning? Een vooruitziende blik? Dat geeft moed!
    Kijk je wel uit met al die schapen in de afdaling?
    Geniet van de Pyreneeën.

  • 30 Juni 2014 - 23:20

    Annie:

    Heej René, knap man!
    Ik lees je verhalen met bewondering. Vorige week zelf ook geprobeerd bergop te fietsen in Beieren. Niet aan mij besteed. Veel te lang klimmen en dan even kort dalen, en dan .... weer klimmen. Pfffff.
    Veel succes en vooral plezier en voldoening met je fietstocht!

  • 01 Juli 2014 - 00:10

    Cecilia.:

    Dag Rene.

    Zoals we mogen lezen een dag met vele pareltjes, kei genieten , en wá fijn dat gé weer lekker kunt slapen in een nieuwe slaapzak. Wel tof dat gé die ôk in unne supermarkt kunt kopen. Misschien un tip[vúr Jos van de SPAR.....komme ôk veul fietser langs en án ..........( mien plat is nie echt super már het klinkt wel mói.)
    Groeten......

  • 01 Juli 2014 - 00:54

    Peter:

    Mooie streek, Frans-Baskenland. Ik ben nog eens lang geleden in St. Jean-Pied-de-Port geweest, ook een pelgrimsplaats, vlak voordat je de grens overgaat. Dat was met Cycletours, met bagagevervoer dus en niet zo hoog, aan de voet van de Pyreneeën. Ik zie dat je daar in de buurt bent geweest op het keerpunt. Je zult nu wel meer medefietsers treffen de komende dagen (en nog wat meer bewonderende blikken op je bagage...). En leuk om op plekken terug te komen die je al eens met Cily hebt gefietst!

  • 01 Juli 2014 - 09:48

    Marion:

    King Rene. PyReneeen. Het komt wel goed. Vandaag de Soudet en de Aubisque.Ook 2 cols in de top 10.
    Wel leuk dat je nu even niet die eenzame fietser bent. Met een groep de berg op fietsen lijkt me wat plezieriger. En ja...........die bezemwagen!!! Heb jij niet nodig. Je laat het gewoon vallen als het te zwaar wordt!!!!

  • 01 Juli 2014 - 10:36

    Marie-José Schmeink:

    Le Roi René Rutten, vanaf nu ben je voor mij monsieur, les trois R. Wat ben jij tot veel in staat!
    Afgelopen weekend bij Cily geweest.
    Mooi om bij jullie in Ploo in de keuken die geweldige kaart van Frankrijk te zien hangen waarop te zien is wat er nog te wachten staat en ook wat je nu al achter je hebt liggen! Let op je zelf en blijf genieten!

  • 01 Juli 2014 - 18:25

    Els:

    Petje af Rene voor deze prestatie. We kijken uit naar je verhalen. Heel veel succes, groetjes Gérard en Els.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

René

Actief sinds 05 Juni 2014
Verslag gelezen: 799
Totaal aantal bezoekers 63782

Voorgaande reizen:

20 Juni 2019 - 25 Juli 2019

Northcape Tarifa 2019

20 Juni 2018 - 22 Juli 2018

NorthCape Tarifa Bike Adventure

20 Juni 2014 - 21 Juli 2014

100 cols, 88 côtes en andere ongemakjes

Landen bezocht: