Foix - St. Pons-de-Thomières - Reisverslag uit Mazamet, Frankrijk van René Rutten - WaarBenJij.nu Foix - St. Pons-de-Thomières - Reisverslag uit Mazamet, Frankrijk van René Rutten - WaarBenJij.nu

Foix - St. Pons-de-Thomières

Door: René

Blijf op de hoogte en volg René

05 Juli 2014 | Frankrijk, Mazamet

Vandaag de 14e fietsdag. Volgens mijn oorspronkelijke planning halfweg. De Fransen hebben de kachel goed heet gestookt. Want kwam ik gisteren uit de frisse en bij tijd en wijle wisselvallige Pyreneeën, hier in het land van de Katharen loopt de temperatuur hoog op. Dat is met name vervelend als je zonder schaduw over de eindeloos rechte weg van Carcassonne naar Caunnes-Minervois fietst. Ik betrapte me er op dat ik elke mogelijkheid aangreep om even van de fiets te stappen: een marktkraampje langs de weg met regionaal fruit, een pizzabakker voor een fles cola een epicerie in Lespinassière (op de prachtige klim van de Col de Salette). Daar vroeg ik of het nog ver was naar een volgende camping, want ik zat er een beetje doorheen om half 5. Hij bood aan om mijn tentje op te zetten in zijn achtertuin en gebruik te maken van het sanitair van een parkje. Hmm, mooi aangeboden, maar verder geen voorzieningen (wifi, Tv voor Nederland - Costa Rica). En hij zei dat St. Pons, de plaats die ik eigenlijk wilde bereiken, nog 32 km was. Ja dat was de kortste weg, maar die wordt door de 100-colstocht nooit genomen. Na de genoemde Col de Salette is er een rechtstreekse afdaling naar St. Pons, maar de organisatie van de 100 cols stuurt je nog even rechtsaf. Daar ligt namelijk nog een col, de Col du Croix Jubilee, 4 km lang, 250 hoogtemeters.
En ik kan niet bewijzen dat ik die omweg genomen heb, want er stond geen bord op de col. Dus geen foto. Maar daarmee hield de lijdensweg op. Een superafdaling naar St. Pons, waar ik tegen 19:00 uur aankwam. Op camping Les Cerisiers du Jaur.

Afstand: 177 km

Statistieken na 14 fietsdagen
Volgens het routeboek heb ik 49 van de 106 cols beklommen; heb ik 30861 van de 66917 hoogtemeters achter de rug; heb ik ongeveer 54 van de 88 côtes gehad; heb ik 2090 km van de 4091 km gefietst.

  • 06 Juli 2014 - 00:03

    Inge:

    Je moet er wat voor over hebben om Nederland te zien voetballen. En nu maar hopen op het gewenste resultaat. Wij hebben vandaag letterlijk in de bergen gefietst: in de grotten van Valkenburg. Ook een hele ervaring, maar die vvalt natuurlijk enigszins in het niet bij die van jou. En daar is geen vogeltje te horen. Alleen een grote stilte.

  • 06 Juli 2014 - 00:03

    Inge:

    Je moet er wat voor over hebben om Nederland te zien voetballen. En nu maar hopen op het gewenste resultaat. Wij hebben vandaag letterlijk in de bergen gefietst: in de grotten van Valkenburg. Ook een hele ervaring, maar die vvalt natuurlijk enigszins in het niet bij die van jou. En daar is geen vogeltje te horen. Alleen een grote stilte.

  • 06 Juli 2014 - 00:04

    Inge:

    Je moet er wat voor over hebben om Nederland te zien voetballen. En nu maar hopen op het gewenste resultaat. Wij hebben vandaag letterlijk in de bergen gefietst: in de grotten van Valkenburg. Ook een hele ervaring, maar die vvalt natuurlijk enigszins in het niet bij die van jou. En daar is geen vogeltje te horen. Alleen een grote stilte.

  • 06 Juli 2014 - 01:24

    Marion:

    Voor de Nederlanders was het ook een lijdensweg. Maar je ziet wel; de aanhouder wint. Heb je de wedstrijd gezien?
    Ik zie dat je al over de helft bent. Hopelijk wordt het morgen een vlakke etappe zodat je benen een beetje rust hebben.
    ps; En alweer geen chocoladetoetje vandaag?

  • 06 Juli 2014 - 01:52

    Inge:

    Zie dat ik in herhaling val... Drie keer hetzelfde berichtje plaatsen is wel een beetje overdreven ;-)

  • 06 Juli 2014 - 10:42

    Paul En Nellie:

    Dat heb je toch maar mooi voor mekaar: in kilometers al over de helft. Dan moet de rest ook lukken. Hopelijk heb je de voetbalwedstrijd gisteren niet helemaal gezien, want dat was een latertje. Als het goed is zit je nu al weer uren op de fiets. Veel succes! Is de volgende 'echte' de Mont Ventoux? De route die de tourrenners gisteren fietsten was trouwens ook prachtig!

  • 06 Juli 2014 - 18:04

    Mat:

    Hoe sterk is de eenzame fietser die kromgebogen over z'n stuur de wedstrijd wint. Rene, ken jij Boudewijn de Groot ? Waarschijnlijk kent hij jou wel. Veel succes met de andere helft van de fietstocht.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

René

Actief sinds 05 Juni 2014
Verslag gelezen: 716
Totaal aantal bezoekers 63798

Voorgaande reizen:

20 Juni 2019 - 25 Juli 2019

Northcape Tarifa 2019

20 Juni 2018 - 22 Juli 2018

NorthCape Tarifa Bike Adventure

20 Juni 2014 - 21 Juli 2014

100 cols, 88 côtes en andere ongemakjes

Landen bezocht: