Saverne - Fontenoy-le-Château - Reisverslag uit Fontenoy-le-Château, Frankrijk van René Rutten - WaarBenJij.nu Saverne - Fontenoy-le-Château - Reisverslag uit Fontenoy-le-Château, Frankrijk van René Rutten - WaarBenJij.nu

Saverne - Fontenoy-le-Château

Door: René

Blijf op de hoogte en volg René

21 Juni 2014 | Frankrijk, Fontenoy-le-Château

Om kwart over zeven stond de wekker, maar ruim voor zeven stond ik al te popelen om de stempel te halen op het station in Saverne. Op weg daar naar toe kwam ik langs het terras aan het Rijn-Marnekanaal, waar we gisteravond met de wegbrengers (Koen, Cily en Frank) het streekgerecht choucroute (zuurkool met veel vlees) bestelden. We hadden uitzicht op het plein voor het Chateau de Rohan, waar Les Bleus fanatiek werden aangemoedigd in hun WK-wedstrijd tegen Zwitserland (5-2)

Op het station was ik al de tweede stempelaar. Net voor mij vertrok een andere deelnemer aan de 100-colstocht die ik onderweg nog twee keer voorbij fietste. Het weer was prachtig en de route ook.

De klimmen in de Vogezen vaak door bos over smalle weggetjes. Weinig uitzichtpunten, maar wel altijd muziek van de vogels. Langzaam fiets ik de Vogezen uit en de Côte de la Corvée (na ruim 100 km) is heel open. Prachtige vergezichten over de korenvelden en altijd in de verte het kerkje van een dorpje waar misschien een terras is, want het water is niet aan te slepen in de bidons. Liters gaan er doorheen. In Charmois vul ik de bidons ten einde raad bij de dorpspomp. Potable ou non potable... dat is de vraag. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik de Col de Mon Repos op een haar na gemist heb. Ik was bijna boven toen een onverbiddelijke politieman mij de doorgang belette. Hij was vastbesloten: ik mocht er niet door. Want er was een autorally op dat stuk weg. Dat had ik wel door, want de agent was nauwelijks te verstaan door het oorverdovende lawaai van een startende bolide. Daar kan een eenvoudige 100-cols-coureur geen speld tussen krijgen. Terug dus en via een omweg naar de volgende col in Fremifontaine. Uiteindelijk was ik blij dat ik om 19 uur op de camping in Fontenoy-le-Château aankwam. Vriendelijke ontvangst (Nederlands!) en twee heerlijke witbiers op het terras. Daarna de tent opgezet en gegeten op de camping.

Afstand 203 km, Gem. 21,3 km

  • 22 Juni 2014 - 16:27

    Els En Gérard:

    Wat een mooi verslag van een onverwacht lange etappe. En mooie foto's. Dat witbier zal zeker gesmaakt hebben.

  • 22 Juni 2014 - 17:31

    Marion:

    Genieten dus! Als je zo doorgaat ben je in 2 weken klaar! 150 km per dag was toch de bedoeling? Veel succes met de volgende etappe en blijf die eerste stempelaar voor!!!

  • 22 Juni 2014 - 20:13

    Inge:

    Ik vind het nu al een wereldprestatie en dan heb je er net een dag op zitten (inmiddels twee dagen)! Het is te hopen dat je niet iedere dag met een omleiding te maken krijgt. Leuk om je blog te lezen. Mooi om te lezen dat je tijdens het fietsen zelfs oog en oor hebt voor de vogels en de omgeving om je heen. Geniet er van!

  • 22 Juni 2014 - 22:13

    Nellie:

    Leuk om te lezen! En dat je op zo'n tocht ook nog tijd hebt om foto's te maken! Een mooie aanvulling op de verhalen die ik van Cily hoor. Zet 'm op!

  • 22 Juni 2014 - 22:19

    Paul:

    Ik lees dat het goed gaat met" RenRutten". Leuk om het te lezen. maar waar is het pilsje van onderweg?
    Je zal toch wel af en toe pauze nemen op een terras???? Geniet ze! Bonne Route!

  • 22 Juni 2014 - 23:56

    Cor Hubers:

    Hallo Rene,
    Ik ga je volgen kerel, wat een onderneming! Ik vroeg me af met hoeveel lotgenoten je de tocht rijdt. Ik wens je goede benen..
    Groete uut Ploo

  • 23 Juni 2014 - 06:14

    Guido:

    Hoi Rene,

    11 cols vandaag. Geniet ervan.

    Guido

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

René

Actief sinds 05 Juni 2014
Verslag gelezen: 790
Totaal aantal bezoekers 63811

Voorgaande reizen:

20 Juni 2019 - 25 Juli 2019

Northcape Tarifa 2019

20 Juni 2018 - 22 Juli 2018

NorthCape Tarifa Bike Adventure

20 Juni 2014 - 21 Juli 2014

100 cols, 88 côtes en andere ongemakjes

Landen bezocht: