Fontenoy-le-château - St. Seine l'Abbaye - Reisverslag uit Dijon, Frankrijk van René Rutten - WaarBenJij.nu Fontenoy-le-château - St. Seine l'Abbaye - Reisverslag uit Dijon, Frankrijk van René Rutten - WaarBenJij.nu

Fontenoy-le-château - St. Seine l'Abbaye

Door: René

Blijf op de hoogte en volg René

22 Juni 2014 | Frankrijk, Dijon

Tegen half 8 opgestaan. Het ritme van de traditionele fietsvakanties moet nog even opgepakt worden. De bestelde pain de campagne en croissant lagen al klaar. Ontbijten en opruimen van de tent duren in totaal een uur. Om kwart voor 9 fiets ik het dorpje weer in. Vandaag een etappe zonder cols, maar ik weet dat het de hele route klimt en daalt. De hele dag een stralende zon en korenvelden zo ver je kunt kijken. Daar fiets ik dan doorheen. Geen verkeer, wel heel veel buizerds die opschrikken als ik langs fiets. Het is zondag, dus veel oude Renaultjes met dito echtparen die mij een paar keer laten schrikken als ze plotseling de parking van de kerk opdraaien. Het gaat nog altijd goed. Ook regelmatig honden die in de schaduw een dutje doen, blaffen als ik langs kom, maar te beroerd zijn om mij na te komen. Kleine ongemakjes, of net niet, op een zondag in het Franse land. In Jussey nog even een stempel gehaald. Meteen een café-au-lait en de bidons bij laten vullen. Hetzelfde ritueel herhaalde zich in Is-sur-Tille. Daar was het een stuk gezelliger met een terras op een markt. Het laatste stukje was bloedheet. De côte de Francheville was een echte kuitenbijter. De geplande camping municipal werd om 16:30 uur bereikt. Geen mens te bekennen. Er stonden twee aftandse caravans en een leeg grasveld waar ik volgens de borden (in 4 talen!) een plek mocht kiezen. Ik positioneerde het tentje zo dat ik mooi uitzicht had op de caravans. volgens de borden zou de ambtenaar van de gemeente om 19:00 uur langskomen om geld te innen. Ik was al even naar het dorpje gelopen, maar dat was al even levenloos als de camping. Wie schetst mijn verbazing als om klokslag 19:00 uur een dame met een tas de camping op komt lopen. Het was niet druk, zei ze. Tot die conclusie was ik ook al gekomen. En het zou moeilijk zijn om op zondag hier ergens te eten. Dijon, daar was het op zondag te doen. Maar om nou zo'n stuk (twee keer 20 km) te fietsen voor een diner, dat was ik niet meer van plan. Ik ga zo toch nog even kijken in het dorp. Wie weet heb ik geluk.

Afstand: 152 km

  • 23 Juni 2014 - 11:06

    Marion:

    Het leven van een eenzame fietser gaat niet altijd over rozen. Hoop dat je toch nog iets binnen hebt gekregen! Maar leuk om je te volgen op deze zware tocht. Succes met de colletjes!!!!

  • 23 Juni 2014 - 11:29

    Liliane:

    Wat grappig dat die dame toch nog om 19.00 uur kwam! Hopelijk heb je nog een Frans maaltje kunnen vinden in het dorp. Succes weer vandaag!

  • 23 Juni 2014 - 12:28

    Ben:

    Typ je dat mooie verhaal helemaal op je Iphone ? Tis maar goed dat je van die kleine handjes hebt...

    Enjoy !!

  • 23 Juni 2014 - 15:54

    Sjraar:

    Mooie manier van schrijven René. En fijn dat t zo lukt via Whatsapp verbinding met Oploo. Heel veel succes vandaag weer. Ook namens Els. Groetjes Gérard

  • 23 Juni 2014 - 16:54

    Marcel:

    Een kuitenbijter moet eten. Go buurman,..GO.
    Groetjes van de buren.

  • 23 Juni 2014 - 17:02

    Ger Schuur:

    Rene, het gaat helemaal goed komen. Eerst op je gemak in het ritme komen. Dan gaan die echt zware dagen ook we lukken!

    Ger.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

René

Actief sinds 05 Juni 2014
Verslag gelezen: 673
Totaal aantal bezoekers 63818

Voorgaande reizen:

20 Juni 2019 - 25 Juli 2019

Northcape Tarifa 2019

20 Juni 2018 - 22 Juli 2018

NorthCape Tarifa Bike Adventure

20 Juni 2014 - 21 Juli 2014

100 cols, 88 côtes en andere ongemakjes

Landen bezocht: