Bédoin - Valensole - Reisverslag uit Valensole, Frankrijk van René Rutten - WaarBenJij.nu Bédoin - Valensole - Reisverslag uit Valensole, Frankrijk van René Rutten - WaarBenJij.nu

Bédoin - Valensole

Door: René

Blijf op de hoogte en volg René

10 Juli 2014 | Frankrijk, Valensole

"My friend the wind". Klaagde ik gisteren nog steen en been over deze ijskoude tegenstander op de flanken van de Mont Ventoux, vandaag was het een beste knecht in de tussenetappe naar de Alpen. Ik zag vandaag een beetje tegen de rit op om een aantal redenen: vanwege NL-Argentinië lag ik pas om 1:00 uur in mijn tentje, de afstand (170 km) en het aantal beklimmingen (12) en inderdaad de wind. Het stormde toen ik om 8:00 uur wegfietste van de camping. Eerst was het nog een geduchte tegenstander want de eerste 20 km gingen nog noordwaarts. Daarna draaide ik met de wijzers van de klok mee om de Mont Ventoux. Toen ik de Côte des Hautes du Toulourenc indraaide, voelde ik tijdens de klim dat ik geholpen werd door de vijand van gisteren. Klimmen door dit gebied op zo'n manier is ineens geen straf meer. De wind vroeg om een verzetje groter te gaan fietsen. Stempelen in Montbrun-les-Bains was een onderbreking van het ritme en de prachtige Col de Macuégne was een fluitje van een cent. Toen kwam de col van de dode man (Col de l'Homme Mort). In de afdaling verdween de bewolking en werd het ineens warm. In de verte zag ik twee stipjes opdoemen op een lange rechte weg. Het waren twee Nederlandse fietsvakantiegangers die juist klaagden over mijn knecht. We stopten en maakten een praatje. Zij waren niet vooruit te branden. Ik vloog verder: wat kan fietsen toch geweldig zijn. Dwars door de lavendelvelden van de Provence. Het leek wel alsof ik in een zeepfabriek fietste. Na Manosque nog even een klim naar Valensole waar ik om 18:00 uur aankwam op de camping. Toch weer 2200 hoogtemeters weggefietst. Met dank aan de wind.

Afstand: 169 km.

  • 11 Juli 2014 - 00:24

    Els En Gérard:

    Montbrun les Bains 1991 met Cycletours en mijn eigen racefiets. En de lavendel ja bij wijze van spreken ruik ik m nog. En ook daar was de Reus te zien op de camping. René jij moet dit gaan publiceren. Het is zo goed geschreven, maar nu herinner ik me jouw journalistiek opleiding gedurende de tijd dat je het vaderland "mocht" dienen. Fijne dag morgen.

  • 11 Juli 2014 - 10:30

    Marion:

    De ene dag zit alles tegen, de andere dag gaat het je voor de wind. Nog 10 dagen te gaan in een hele mooie streek van Frankrijk waar je ook heel veel vakantiegangers zult tegenkomen. Op naar De Alpen! Succes maar weer vandaag.

  • 11 Juli 2014 - 13:00

    Hans :

    Rene,
    Geweldig jou trip en de mooie verhalen daarover.
    Ik zag dat je ook de Mont Ventoux "even" bent opgefietst.
    Veel succes de rest van je trip en ik blijf je volgen....

    Gr. Hans

  • 11 Juli 2014 - 19:04

    Guido:

    Hoi Rene,

    Je gaat dit gewoon halen, onvoorstelbaar! En wat schrijf je mooie verhalen. Nog een dikke week en dan zijn we blij je weer te zien. Volhouden. Succes in de Alpen en tot gauw.

    Guido

  • 11 Juli 2014 - 19:58

    Jan En Marjan:

    Hallo Rene wat fijn om te lezen dat er ook eens een dag is die vanzelf blijkt te gaan, na zoveel afzien.
    Dit moet een goede opkikker zijn ,want stoppen zit niet in jou aart.
    Ik hoop dat er nog meer van die dagen gaan komen.
    Je zit daar in een prachtig gebied de Provence, wij zijner wel eens op vacantie geweest .

    grtjs Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

René

Actief sinds 05 Juni 2014
Verslag gelezen: 753
Totaal aantal bezoekers 63794

Voorgaande reizen:

20 Juni 2019 - 25 Juli 2019

Northcape Tarifa 2019

20 Juni 2018 - 22 Juli 2018

NorthCape Tarifa Bike Adventure

20 Juni 2014 - 21 Juli 2014

100 cols, 88 côtes en andere ongemakjes

Landen bezocht: